DA-Woudenberg-1005

DA Retailgroep: ‘Er ontstaat een kopersmarkt’

Is een goede vastgoedstrategie dé manier om de concurrentie voor te blijven? In deze reeks komen belangrijke retailformules binnen en buiten de grenzen van Nederland aan het woord. Hans Wagner, Directeur Winkeloperatie bij DA Retailgroep, vertelt over partnerships. ‘Wij zien grote kansen in samenwerking met supermarkten.’

Hoe is de rol van vastgoed in uw groeistrategie veranderd?
‘Goede locaties zijn nog belangrijker dan voorheen. Als formule moet je niet alleen kiezen voor de beste locatie, maar ook voor de juiste buren. Zo ben je samen aantrekkelijk voor de winkelende consument. Daarnaast is de rol van de ondernemer extra belangrijk – wij zijn een franchiseorganisatie. De ondernemer weet wat er speelt in de markt en kan de organisatie goed informeren over de ontwikkelingen op de lokale markt.’

Gaat die rol in de komende vijf jaar veranderen?
‘Goede locaties worden duurder, matige locaties zijn onderhevig aan prijserosie. De druk op de vastgoedmarkt zal een kopersmarkt doen ontstaan, waardoor retailers onderlinge samenwerkingsverbanden aangaan om de beste locaties te kunnen verkrijgen. De winkelvloeroppervlakte zal door internet iets afnemen. Het basisassortiment van retailers zal via het traditionele winkelkanaal worden aangeboden, maar de longtail – de producten met relatief weinig afnemers – zien we steeds meer terug in webshops.’

Wat betekent dat voor uw vastgoedplannen?
‘Wij zien ontwikkeling van leegstand in de periferie, vooral bij oudere winkelcentra. Het winkelaanbod verarmt, dus prijsvechters en discountformules vinden in deze winkelcentra hun onderkomen. Nu profiteren de formules in het hogere segment nog van de klantenstroom, maar uiteindelijk lopen fysieke winkels het risico niet meer aan te sluiten op de wensen en behoeften van de klant. Die zijn namelijk sterk veranderd door de opkomst van nieuwe formules.’

Waar gaat de competitie tussen retailers zich op toespitsen?
‘Dat is duidelijk: de competitie met betrekking tot vastgoed gaat enkel en alleen om locaties.’

Waar liggen voor DA de grootste kansen in vastgoed?
‘Wij zien grote kansen in de samenwerking en partnerships met andere retailers, waaronder supermarkten. Om zo te profiteren van de beste locaties.’

Waar liggen de grootste vastgoedkansen voor retailers? Bekijk ook de visies van MEXX, WE Fashion en Ziengs.

———————————————————————————————–

Hans Wagner, Directeur Winkeloperatie bij DA Retailgroep. DA levert een totaalassortiment aan producten voor schoonheid, gezondheid en verzorging. DA Retailgroep is de serviceorganisatie voor de ruim 400 aangesloten DA-drogisten.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!