electric bike

Micro-mobiliteit: hét stadsvervoer van de toekomst

Kansen voor vastgoed in termen van bereikbaarheid, vraag en waarde

Wereldwijd kampen steden met files, parkeertekorten en luchtvervuiling, waardoor we actief op zoek moeten naar alternatieven om van A naar B te komen. Micro-mobiliteit biedt hiervoor een duurzaam en laagdrempelig alternatief. De voertuigen zijn elektrisch, licht in gewicht en gemakkelijk te gebruiken. Het zorgt voor een betere verbinding met het openbaar vervoer en vermindert de afhankelijkheid van auto’s. Het is dan ook niet gek dat e-scooters, e-bikes en deelfietsen steeds vaker hét nieuwe vervoersmiddel in de stad zijn.

Snelst groeiende vervoerstrend

Micro-mobiliteit is een van de snelst groeiende trends in mobiliteit. Volgens brancheverenigingen RAI en BOVAG is de verkoop van elektrische bikes en scooters in Nederland de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2018 was 40 procent van de totale fietsverkoop een elektrisch aangedreven model. Ruim 9 procent van het totale aantal verkochte scooters in 2018 was elektrisch. In 2019 is dat al gestegen tot ruim 14 procent.

Meer dan een kwart van de wereldbevolking woont in steden met meer dan een miljoen inwoners. Meestal kun je je daar met hooguit 15 kilometer per uur verplaatsen waarmee elektrische micro-mobiliteit een interessante oplossing is.

Die reizigers maken voornamelijk gebruik van micro-mobiliteit om van en naar werk te reizen en om verbinding te maken met het openbaar vervoer. Daarbij is een duidelijk verschil in consumentengedrag zichtbaar per voertuig. Fietsers gebruiken de service voornamelijk op werkdagen, waarbij het aantal ritten piekt tijdens de spits. Het gebruik van e-scooters is groter in de avonden en in het weekend. Dit geeft aan dat e-scooters vooral worden gebruikt voor sociale en recreatieve gelegenheden.

Micro-mobiliteit in Nederland

Uit recent onderzoek van McKinsey bleek dat de geschatte waarde van de gecombineerde markt voor micro-mobiliteit in China, de Verenigde Staten en de Europese Unie in 2030 maar liefst 300-500 miljard dollar bereikt. En hoewel er in buitenlandse steden zoals Wenen, Madrid en Los Angeles al volop gebruikt wordt gemaakt van deze vervoerstrend, is Nederland nog niet volledig overstag.

Zo krijgt de e-step voorlopig geen wiel aan de grond vanwege een aantal dodelijke slachtoffers bij ongelukken met een e-step. Volgens het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is een kritische blik nodig en moet de Nederlandse overheid eerst een nieuwe visie ontwikkelen op de stedelijke verkeersregeling. Veel grote Europese steden hebben bijvoorbeeld fiets- en e-scooterstroken toegevoegd om het voetgangersverkeer op trottoirs te verlichten en zo de veiligheid te vergroten.

Brancheverenigingen RAI en Bovag juichen micro-mobiliteit naar eigen zeggen toe. Volgens hen is in het klimaatakkoord afgesproken dat vanaf 2025 alleen nog maar nieuwe elektrische modellen mogen worden verkocht en dat de regels voor benzinescooters almaar zullen worden aangescherpt.

De ‘micro-mobiliteit-mania’ en vastgoed

Maar als Nederland overstag gaat, zal dat ook de nodige veranderingen en kansen in verschillende sectoren met zich meebrengen. Zo zorgt micro-mobiliteit voor meer vraag naar kantoorruimte voor bedrijven gerelateerd aan micro-mobiliteit. En investeerders en gebruikers kunnen zich vast voorbereiden door plaats te maken voor parkeerruimte en opslag van voertuigen in en rondom gebouwen. De vraag naar voorzieningen zoals oplaadpunten in de stad zal toenemen. Afgelegen winkelgebieden worden beter bereikbaar. De industrie krijgt extra impuls. En ongetwijfeld zal het leiden tot een verdere toename van het openbaar vervoer. Kortom, voor de vastgoedsector is het van belang de opkomende micro-mobiliteit in steden goed te volgen. Deze trend kan namelijk zorgen voor een stijging van de waarde van vastgoed als gevolg van micromobiliteit.



Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!