Adobe Photoshop PDF

Kunstmatig en klantgericht?

Artificial Intelligence zijn slimme computers die cognitieve functies van mensen kunnen uitvoeren inclusief interactie met de directe omgeving. Het biedt waanzinnige mogelijkheden voor het bedrijfsleven en dus ook voor de vastgoedmarkt. Het is een technologie die bijvoorbeeld goed kan worden toegepast om klantrelaties te onderhouden, al lijkt dat misschien ondenkbaar. AI leeft van big data in combinatie met ‘kennis engineering’: op basis van extreem veel data zijn AI-computers in staat zelfstandig een omgeving te observeren, te begrijpen en de opgebouwde ‘intelligentie’ om te zetten naar onafhankelijk handelen.

Virtual hospitality
AI-computers, bijvoorbeeld in de vorm van robots, zijn in staat zinvolle gesprekken te voeren en daarmee klantrelaties te onderhouden. In telefoongesprekken zijn deze robots nu al niet meer van mensen te onderscheiden. In de Verenigde Staten is het daarom verplicht om bij toepassingen van robots in telefoongesprekken expliciet aan te geven dat je in gesprek bent met een robot. Hoe lang duurt het nog voordat asset- en property managers virtuele assistants gaan toevoegen aan hun beheerteams? Daarmee kan immers op locatie de eerstelijns hospitality optimaal en efficiënt worden ingevuld. De virtual host kan direct reageren op vragen, verzoeken en klachten van huurders en moeiteloos schakelen tussen verschillende onderwerpen. Op het gebied van onderhoud kunnen er met behulp van AI ook meters worden gemaakt: moeiteloos wordt voorspelt wanneer onderdelen van installaties of verlichting toe zijn aan vervanging. Maar ook kunnen installaties optimaal worden ingeregeld om zo tegelijkertijd energiekosten te besparen en de tevredenheid van de huurders te verhogen.

Verbetering resultaat zoekopdrachten
Er is nog een lange weg te gaan voordat AI de vastgoedmarkt daadwerkelijk kan disrupten. De meeste kennis over de markt zit nog in hoofden van mensen zoals adviseurs. Steeds meer wordt echter ook online-informatie gebruikt voor marktoriëntatie en zoekvragen. Met AI zorgen grote zoekmachines als Google en Bing er nu voor dat het resultaat van een zoekopdracht significant verbetert. Dat kan – en gebeurt – ook specifiek voor vastgoed. De verbeterde kwaliteit en hoeveelheid informatie kan gelaagd aan specifieke gebouwen worden gekoppeld bijvoorbeeld over de leefbaarheid van de directe omgeving, het openbaar vervoer, bedrijvigheid en faciliteiten rondom een gebouw. Informatie die op dit moment zeker nog niet volledig is en dus niet bepalend in de huur, de aankoop of taxatie van gebouwen. Kennis uit persoonlijk contact kan zo worden verrijkt met steeds rijkere digitale informatie. Onderbouwd met data kan dus beter advies worden gegeven en wordt in potentie veel tijd en geld bespaard. Ook marketing van gebouwen kan op die manier veel specifieker afgestemd worden op de potentiële kopers en/of gebruikers en taxaties kunnen met veel meer datapunten worden onderbouwd.

Het inzetten van AI kan direct zorgdragen voor verdere professionalisering van dienstverlening in de vastgoedsector. We moeten ervoor zorgen dat we mee kunnen gaan met deze technologische ontwikkelingen als sector, en er voor ‘in’ zijn onszelf aan te passen of ‘opnieuw uit te vinden’ waar nodig. Zolang we blijven denken in het belang van onze klanten, we klanten inzicht geven in de veranderende wereld om ons heen en de wil hebben om blijvend toegevoegde waarde te leveren op de korte en de lange termijn.

Over de auteur
Elsbeth Quispel is head of Strategy & Innovation bij Cushman & Wakefield.
Dit artikel verscheen in Vastgoedmarkt van februari 2019.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!