HKS Metals – Ibrahim Bayram-7

HKS Metals: ‘Hier zie je de circulaire economie in volle glorie’

HKS Metals is de grootste schrootverwerker van Nederland. Onder meer in ’s-Gravendeel verwerkt het bedrijf schroot tot nieuwe grondstoffen. “Dit is een perfecte locatie: goed bereikbaar over weg en water.”

Wie zich meldt bij de balie van HKS Metals in ’s-Gravendeel, een dorp onder de rook van Rotterdam, ziet in één oogopslag waar het bedrijf zich mee bezighoudt: in vitrinekasten staan kunstwerken van schroot, bestaande uit onderdelen van wasmachines, stukken printerplaat, steigerpijp en afgedankte kraantjes.

“HKS Metals is een schrootverwerker, maar eigenlijk kunnen we beter spreken van een grondstoffenonderneming”, zegt Ibrahim Bayram, financieel directeur van het bedrijf, terwijl hij een rondleiding geeft over het bedrijfsterrein. “Wij kopen oud metaal op van de industrie, van handelaren en van gemeenten, die door burgers ingezameld metaal aanleveren. Dat gaat bij ons bijvoorbeeld door de shredder en komt er na verschillende verwerkingsstappen als bruikbare grondstof voor de staalindustrie weer uit.”

Een autowrak, bijvoorbeeld, wordt bij HKS Metals voor ruim 95 procent gerecycled. Bayram pakt een handje roodbruin stof van een berg in een van de loodsen. Het ‘stof’ blijkt enorm zwaar. “Dit is versnipperd koper”, aldus Bayram. “Kan zó worden gebruikt om nieuw koperdraad van te maken.”

Een hechte band met het dorp

HKS Metals ligt al bijna honderd jaar aan de rand van ’s-Gravendeel, tegen de Dordtse Kil aan, een getijderivier die de Oude Maas verbindt met het Hollands Diep. Een prima locatie, aldus Bayram: goed bereikbaar voor schepen om schroot aan te voeren en grondstoffen naar afnemers te transporteren én goed bereikbaar voor vrachtwagens. Niet de drukte van Rotterdam en de havens, maar toch dichtbij de stad.

“Helaas is er wel eens wat geluidoverlast voor de omwonenden door bijvoorbeeld vallend ijzer, maar we doen er alles aan om dat te voorkomen door continue verbetering van onze processen. Andere mogelijke overlast, door bijvoorbeeld stof in droge zomers, wordt voorkomen door  de inzet van  benevelaars.”

HKS Metals is niet de enige maakindustrie in de nabijheid van het dorp. Er zijn ook machinebouwers, een houthandel en, aan de overkant van de Dordtse Kil, een koekjesfabrikant. De band met het dorp is hecht. Veel werknemers wonen er, HKS sponsort de jaarlijkse feestweek van ’s-Gravendeel en de lokale voetbalclub en elke paar jaar organiseert het bedrijf een haringparty. En toen de shredder enkele jaren geleden in gebruik werd genomen, mocht iedereen komen kijken.

Een tweede diepzeehaven

Het is dan ook best jammer dat HKS Metals eind 2019 naar Moerdijk verhuist, vindt Bayram. “Die band gaan we missen.” Maar de overname van een metaalbedrijf met een vestiging in Moerdijk, gelegen aan het Hollands Diep, gaf HKS toegang tot een tweede diepzeehaven, na de Bosporushaven in Amsterdam, waar HKS ook een bedrijfsterrein heeft. Bayram: “Infrastructuur is voor ons ontzettend belangrijk. We moeten zo dicht mogelijk bij onze toeleveranciers en afnemers zitten.”

Hij wijst op een enorme stapel tot kubussen geperst oud ijzer in de hoek van een loods. “Per jaar verwerken we circa 1,8 miljoen ton materieel.” HKS zamelt bijvoorbeeld wereldwijd alle afgedankte medische apparatuur van Philips in om dat te verwerken tot nieuwe grondstoffen. Er zit onder meer goud in, maar ook het radioactief materiaal in de apparaten moet verantwoord verwerkt worden. Bayram: “We proberen het maximale aan herbruikbare grondstoffen eruit te halen om CO2-uitstoot te voorkomen. Hier zie je de circulaire economie in volle glorie.”

De verhuizing naar Moerdijk betekent dat HKS Metals nog duurzamer kan werken. Er kunnen staks twee schepen tegelijk worden gelost en geladen, één in Amsterdam en één in Moerdijk. “Dan hoeven we niet meer alles per boot of vrachtwagen naar Amsterdam te brengen voordat we het verschepen naar staalfabrieken in Turkijke, de VS, Azië en Europa.”

Een scheepslading staat gemiddeld gelijk aan zo’n duizend vrachtwagens, waarmee de locatie in Moerdijk een behoorlijke afname van de filedruk oplevert. Bayram: “In Moerdijk kunnen we wel weer een jaar of tien vooruit qua groei. Maar het zal er toch anders worden dan in ’s-Gravendeel.”

Meer weten?
Vraag dan ons Industrial Rapport aan.



Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!