Beleef de experimentele werkplek_foto 1

Beleef de experimentele werkplek

De werkplek: een ervaring

De Efteling ontvangt geen bezoekers maar gasten en is geen pretpark maar biedt een beleving. Net als Walt Disney met bijvoorbeeld Disneyland, heeft ook De Efteling de reputatie van pionieren in entertainment en beleving. De consument van vandaag zoekt in toenemende mate een premium beleving. Een behoefte die zich inmiddels allang niet meer beperkt tot de wereld van leisure. Of het nu gaat om de producten die we kopen, de plekken waar we winkelen of de ontspanning die we kiezen. We willen verrast worden, steeds weer, altijd en overal. Van ons favoriete koffietentje en de cocktailbar tot en met de sportschool die de nieuwste concepten op het programma moet hebben staan. En de belevingseconomie is inmiddels ook doorgedrongen tot de werkplek, en ook daar experimenteren we met het bieden van unieke en ervaringsrijke omgevingen. Met als ultieme doel: mensen binden aan de organisatie door ze te prikkelen en te verrassen, elke keer weer.

Ervaring & beleving op de werkplek

Ontwikkelaars en beleggers op de kantorenmarkt weten als geen ander wat de waarde is van gebouwen die een interactieve en afwisselende ervaring bieden. Gebouwen in gebieden die wonen, werken en ontspannen bij elkaar brengen. Herman van den Berg, Head of Occupier Services Cushman & Wakefield: “Wij weten natuurlijk hoe belangrijk gebruikerservaringen zijn en hoe locaties en gebouwen de mensen die er werken moeten inspireren. Maar dat gaat wat ons betreft verder dan gebied en gebouw. Het gaat zeker ook om de fysieke werkplek. Naast een goed aanbod van services en food & leisure in de omgeving, moeten de services in het gebouw inspelen op behoeften en de faciliteiten op de werkplek voldoen aan de eisen en wensen van de huidige generatie. Ik ben er van overtuigd dat een goede werkomgeving in de breedste zin, echt concurrentievoordeel kan opleveren. Het is een van de belangrijkste instrumenten in de strijd om talent aan te trekken en te behouden.” Zowel de eigenaren van kantoorgebouwen en de bedrijven die zich er huisvesten, moeten bedenken hoe ze een kantooromgeving kunnen creëren die een ervaring biedt. En dat gaat net zo goed over omgeving en voorzieningen als over digitale services en werkplekken.

Technologie en data als vertrekpunt

Technologie is een van de snelste manieren om van een werkplek een ervaring te maken. Cushman & Wakefield doet dit bijvoorbeeld met de speciaal ontwikkelde WorkplaceEdge-app. Van een vergaderruimte reserveren, lunch bestellen of een pakketje laten bezorgen, het kan allemaal via de app. Herman van den Berg: “Met bijvoorbeeld sensortechnologie in gebouwen krijg je toegang, ongekende inzichten en data die een belangrijke basis zijn voor het creëren van werkplek-ervaring en ik verwacht dat het niet lang zal duren totdat ook psychometrische en fysiologische profielen van medewerkers onderdeel worden van gebouwdata. Als je deze informatie – uiteraard goed beveiligd en beschermd – laat communiceren met leeralgoritmen van ‘slimme’ gebouwen kun je de kantoorbeleving enorm verbeteren omdat je dan maatwerk op medewerker-niveau gaat bieden. Met je verlichting, temperatuur, services, etc.” Het integreren van technologie in werkomgevingen moet wel gepaard gaan met een strategie en begeleiding. Ervaringen blijven immers draaien om mensen. Van den Berg zegt daarover: “Bedrijven kunnen op dat gebied veel leren van Walt Disney en bijvoorbeeld De Efteling. Verwelkom en behandel je gebruikers als gasten en maak van je kantooromgeving een ervaring. Speel in op specifieke behoeften en trends om zo de mensen in je bedrijf te blijven boeien en ze aan je organisatie te binden.”



Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe

Vertel ons uw mening!