A’DAM 1_1280px

A’DAM Tower: 24/7 entertainment in plaats van 9-tot-5-mentaliteit

Aan de overkant van het IJ, achter het CS in Amsterdam, stond al sinds 1971 een toren die iedereen goed kon zien, maar bijna niemand betrad. Behalve de 400 medewerkers van Shell, die traditiegetrouw op vaste tijden in- en uitklokten. De Shell-toren, vanwege zijn vorm en verdraaide situering aan het IJ ook toren Overhoeks genoemd, deed dienst tot 2009. Daarna was het de eer aan projectontwikkelaar Lingotto om dit gesloten, karakteristieke gebouw toegankelijk te maken voor een groot publiek. Dat dat lukte is een understatement. Het team achter A’DAM sleepte deze zomer dan ook de Gulden Feniks in de wacht, de prijs voor hergebruik van een bestaande omgeving, hèt bewijs van een bijzonder geslaagde transformatie.

Eric-Jan de Rooij, partner bij Lingotto, vertelt: “Vanuit de gebiedsontwikkeling van deze vrij anonieme locatie tot de huidige place-to-be was ik al goed bekend met de Shell-toren. Bij de start van de transformatie stond als een paal boven water dat dit gebouw multifunctioneel moest worden – momenteel gaan ruim 3.000 mensen per dag de toren in en uit. Vooral het commerciële aspect was interessant: hoe vinden we partijen die bij elkaar passen, hoe combineren we alle functies binnen zo’n compact gebouw en hoe realiseren we flexibiliteit en duurzaamheid?”.

Dat muziek het thema werd was van meet af aan duidelijk: het gevormde consortium, met daarin onder andere de huidige huurders ID&T en Massive Music, had tig ideeën over het invullen van de 24-uurs functie met creatieve en muzikale concepten. Bezoekers van A’DAM genieten nu van een ongelofelijk uitzicht vanaf het observatiedek, kunnen feesten in de club Shelter en komen eigenlijk overal muziek tegen: Gibson gitaren en het artiestenmanagement van Sony Music bevolken de kantoorruimtes, in het boetiekhotel kun je een gitaar bestellen via roomservice of muziek lenen in de LP bieb en op de kamers staan draaitafels.

Door het toevoegen van functionele verdiepingen werd het bruto vloeroppervlak van de toren vergroot van 13.000 naar 16.000 m2. Dit is globaal in drieën gedeeld: 1/3 voor horeca, 1/3 voor een hotel en 1/3 voor kantoren. Het vinden van huurders verliep vlotjes, maar het inpassen van ieders wensen bleek een grote uitdaging. De Rooij: “Met 8 grote huurders en 12 kleinere partijen, waarvan vele gewend aan de vrijheid-blijheid van de festivalwereld, werden wij een spin in het web: om goed te functioneren moet iedereen rekening met elkaar houden. Dit bouwwerk werkt nu eenmaal anders dan een  festivalterrein. Logistiek gezien stonden we voor ingewikkelde vraagstukken: hoe los je verticaal transport op binnen de bestaande liftkern? Hoe regel je de brandveiligheid als je zoveel mogelijk mensen bovenin wilt hebben, terwijl dat bij de meeste gebouwen juist beneden is?”. Lingotto ondersteunde huurders bij het maken van hun eigen ontwerp en liet alles samenkomen voor de hoofdaannemer.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe